Míg Magyarországon - az új alaptörvény életbe lépésével - gyakorlatilag hozzáférhetetlenné tették az állampolgárok számára az Alkotmánybíróságot, addig Angliában már Twitteren is kérhetünk és kaphatunk információt a legfelsőbb bírói hatalomtól.

A magyar igazságszolgáltatással mindannyiunknak lehettek már tapasztalatai. Lassú ügymenet, válasz nélkül hagyott beadványok, elképesztő mennyiségű, erdőket nem kímélő papírhalmok, elavult technika az ügymenetben, korlátozott nyilvánosság. És folytathatnánk a sort, azonban inkább egy jó példát mutatnánk be az angol bírósági gyakorlatból, hátha olvassák K-monitor blogját a bírói hatalom képviselői is és kedvet kapnak a változtatáshoz.

Az angol Legfelsőbb Bíróság - amely a magyar Alkotmánybíróságnak megfelelő feladatokat is ellátja - nemrég indította el Twitter-fiókját azzal a céllal, hogy döntéseiről a leggyorsabb módon tudja tájékoztatni az angol közvéleményt. Korábban az újságíróknak, valamint más tárgyaláson résztvevőknek minden egyes eljárásnál külön kérvényt kellett benyújtani ahhoz, hogy tweetelhessenek az adott ügyről. A nyitással azonban ez megváltozott. A legmagasabb bírói hatalom saját mikroblog csatornájával, valamint a szabad tweetelés bevezetésével maga állt a technológiai változás élére és ismerteti döntéseit az angol polgárokkal.

Külön érdekes, hogy amint megnyílt az új kommunikációs csatorna, rögtön elkezdtek özönleni a közérdekű adatigénylések (freedom of information requests), ám a bíróság kijelentette: nem tud foglalkozni az itt benyújtott kérésekkel. Mindeközben, az angol információszabadságért felelős hivatal (Information Commissioner’s Office - ICO) képviselője rögtön határozott és kimondta, minden működtetett kommunikációs csatorna, legyen az a Facebook, a Twitter vagy a fax felhasználható adatigénylésre még akkor is, ha ez nem a legcélszerűbb formája a kikérésnek. Névvel és lakcímmel bárki szabadon kérhet információt a legfőbb bírói hatalomtól Angliában.

Magyarországon jó, ha a papíron, ajánlott küldeménnyel feladott igényekre válaszol az adott hivatal, nemhogy a Twitteren. Reméljük azonban, a napról-napra fejlődő információtechnológiával a hazai hivatali ügyintézés is lépést próbál tartani.


Ferenczi András